torsdag 13. mars 2014

En læringsvideo til refleksjon..

I forrige innlegg sa jeg at jeg ville komme tilbake til ting om elever og ledelse, i forhold til endrede krav i skolen. Det skal jeg nok gjøre..

I dette innlegget vil jeg ta utgangspunkt i et spørsmål forfatterne av "Meaningfull Learning with Technology" (Howland m.fl 2012) stilte i sin avrunding av kap. 1, hvor de stiller en rekke spørsmål til refleksjon. I så måte er boken smart..:-)
Spørsmål 15: Har du noen gang laget din egen video, film, slide show, eller dataprogram? Hvordan fikk det deg til å tenke? Hvordan fikk det deg til å føle?

Jeg har selv ikke laget annet enn enkle powerpoint-presentasjoner i mitt liv, men jeg vet at jeg for å gjøre det må kjenne stoffet godt og være bevisst på hva budskapet skal være, hvordan mottakeren vil oppfatte det, og det skal helst ikke kjede dem i hjel. Når jeg har lyktes har jeg en god følelse, og jeg har selv fått en dypere forståelse av det jeg skulle fortelle noe om. Mestringsfølelse og "learning by doing" i en god symbiose.. :-)

Slik tror jeg helt sikkert disse elevene i denne filmen også har opplevd det. Og her har de også tatt utgangspunkt i vår tradisjonelle undervisning, og laget en vri.. (Ikke mine elever dette altså..)

)

Generelt bruker jeg filmer fra You Tube, eller NDLA, som del av introduksjonen/ressursene elevene kan bruke når de skal jobbe med oppgaver. Jeg legger dem alltid ut slik at de også lett får tilgang til andre filmer med samme tema, og jeg er ikke redd for å bruke noen på engelsk.
Noen elever liker å se film, og å bli fortalt ting, mens andre ikke tar i mot tilbudet. Sånn er det bare, om så elevene er på nett, eller i klasserommet..
I noen grad har vi bedt elever lage filmer for å dokumentere praksis, men å gjøre det til en obligatorisk oppgave på distanse har vist seg vanskelig. Personvern er f.eks en hindring i en del tilfeller innenfor mitt fagfelt, Helse og Oppvekstfag.

Et annet spørsmål Howland m.fl. stilte var: "Tenk på det siste problemet du slet med. Løste du det alene, eller søkte du hjelp hos andre? Hva lærte du av å løse dette problemet, og kan lærdommen bli brukt igjen?"
Vel, her søkte jeg hjelp hos Åshild for å få satt inn filmen over på rett måte, og ja, jeg tror jeg kan det nå, om jeg ikke er blitt helt moden for AFP.
Et annet spørsmål var om jeg kan tenke meg en aktivitet som kan gjøre meg dummere. Nei, kanskje ikke, men en kan føle seg temmelig dum av og til når løsningene er så enkle, egentlig.. ;-)

2 kommentarer:

  1. Igjen et språklig godt og interessant innlegg - utløst av spørsmål i boka Meaningful learning with Technology.

    Jeg er nokså sikker på at Oda og Amelie (som har laget filmen) har lært fordøyelsessytemet - for resten av livet. Jeg er nesten like sikker på at andre elever som ser filmen også lærer om hvordan det går med maten bedre enn ved å lese i boka og høre på læreren. Trist eller spennende?

    Bra at dere lærer hverandre.

    SvarSlett
  2. Jeg synes det er spennende..:-), men elever har jo svært ulike preferanser mht hvordan de vil tilegne seg kunnskap. Rollespill vet jeg benyttes en del som metode på Helse og Oppvekstfag ved vår skole, men her på filmen har jo elevene tatt dette ett skritt lenger. Slikt er jo ganske tidkrevende, så å forvente at alle elevene skal gjøre det er nok illusorisk. Men at noen kan gjøre det, og at f.eks elevene kan ta ulike kroppslige funksjoner å illustrere på alternative måter, og så vise hverandre, er jo mulig som en variasjon i hverdagen.

    SvarSlett