søndag 16. februar 2014

Bakteppe og erfaringer så langt



Noen betraktninger..

Ja, ja.. så har jeg fått det midt i fjeset igjen.. Jeg er en håpløs lærer som ikke følger med i tiden! Og ikke nok med det, jeg forbryter meg mot min lærergjerning ved å ikke la elevene få nok øvelse i den femte basisferdighet; digitale læringsverktøy!
Jeg må også innrømme at jeg privat verken er en twitrer, facebook bruker, blogger eller multimedia-produsent. Helt håpløst..
Da jeg kom inn i skoleverket i 1989 kom jeg fra næringslivet, med egen PC under armen. Og jeg var i forkant. Kunne sitte hjemme å lage maskinskrevne oppgaver og små kompendier. På skolen hadde de kopimaskin og kontoret hadde PC som fungerte. Jeg representerte den nye tiden og syntes skolen hang langt etter.
Siden årtusenskiftet har jeg også fått være med i utviklingen av nettstøttet opplæring, og igjen fikk jeg og mine kollegaer ord på oss for å være fremtidsrettet og superbrukere på data, i forhold til resten av lærerstaben. Vi måtte lære oss hva internett var, legge ut stoff til elevene på den store veven. Ny programvare som Snag It og Dreamweaver med mer ble vår hverdag. Siden ble vi pådyttet en LMS, og alt vi hadde måtte vi  tilpasse til nye verktøy, med et hav av muligheter.
Web 2.0 ble vi introdusert for, altså 2. generasjons mulighet for å innarbeide fagstoff i vårt tilbud til elevene. Jeg lurer på hva som blir Web 3.0? Enn si Web 4.0?

Fortsatt ble vi hvisket om på lærerværelsene, som de privilegerte superbrukerne, som lå et hestehode foran «alle andre». Og om ikke lyset har gått opp for noen enda, så er det vel der de synes vi er fortsatt.  
Men jeg vet nok dessverre bedre. Jeg har nemlig vært på kurs, og på seminarer og fått høre på de som virkelig kan det. De virkelige superbrukerne. Jeg blir matt… og litt provosert.
Blant mine kollegaer på Vest-Lofoten vgs. er det mange twitrere, fjesbok-brukere og bloggere mv, privat, men det hører jeg lite snakk om her fra mitt hjemmekontor. Og ikke hører jeg allverden når jeg er i miljøet heller. Ikke på ledermøtene engang, hvor vi ellers stadig har oppe spørsmål om hvor langt vi er kommet i å ta i bruk digitale verktøy i undervisningen. Vi har sågar egne folk satt på saken, som innpiskere overfor den motvillige, og utdaterte lærer. Prosedyrer er utarbeidet, sjekklister lages og raporter skrives, men lite skjer.
Itslearning er det de/vi snakker om, og at alle må bruke den og sine bærbare PC’er. Vi har også fått en, nei 2, smartboards på skolen, må vite.
Vi nettlærerne blir ansett som en stor potensiell ressurs, som veiledere overfor «de andre», men vi blir vel bare spurt om enkle ting som utlegging av stoff på itsl. Noen drister seg også til å antyde at de trenger hjelp til å lage en test. De fleste spør ikke, og noen sniker seg rundt i skyggene og håper dette snart går over.. for det kommer sikkert snart en ny plattform eller noe.. og da skal de heller lære seg den.
Eller gå av med pensjon..

Nå var det kanskje noen som ble provosert av mine spissformuleringer, og med rette, for det finnes noen som faktisk jobber med utvikling av sitt pedagogiske repertoar. Som vulkanske øyer i havet finnes de, men de setter ikke sitt preg på det pedagogiske landskapet ved vår skole. Det er ikke det som vil sitte igjen etter et besøk hos oss.

I dette studiet, som jeg er en del av, skal vi altså vurdere ulike verktøy til pedagoisk bruk, og reflektere over egen praksis.
Dette innlegget er altså mitt utgangspunkt for dette.

Men hva med elevene?
Ledelsen?
Systemet?

Fortsettelse i neste innlegg.

6 kommentarer:

  1. Spissformuleringer tjener ofte sitt budskap. Hyggelig å bli benevnt som vulkansk øy, for jeg var vel inkudert der......

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var du så visst. En av de større faktisk..:-)

      Slett
  2. Friskt innslag i bloggen din! Du skriver veldig bra, og det er ikke vanskelig å kjenne seg igjen i dine refleksjoner. Jeg tenker at vi bare må innrømme, vi som har levd ei stund, at vi ikke har "alt det nye" i ryggraden. Det som er viktig er at vi ikke stangnerer, men prøver så godt vi kan å følge med i den utviklinga som skjer innen digitale læringsressurser +++. Det er jo akkurat det vi gjør, når vi nå tar studiepoeng i nettpedagogikk :-) Hurra for oss som har levd ei stund, Jeg trøster meg med det som ble sagt på ei av forelesningene på UiN : "Det er pedagogikken som er det viktigste" ! Vi ønsker hverandre lykke til! Jeg tror vi går spennede uker i møte, og så tror jeg at vi vil lære mye nytt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Jeg har nok sittet med en følelse av at jeg ikke er helt alene om mine tanker..:-)
      Jeg tror et slikt formalisert opplegg som dette kan være det nødvendige sparket bak til å jobbe mer målrettet i mot det paradigmeskiftet de forfekter i boken "Meaningfull Learning". Men det er en lang vei å gå, og det trengs nok mange små vulkaner for å danne nytt land..

      Slett
  3. Svært god fortelling fra virkeligheten. Med dine gode formuleringer beskriver du hvordan livet i skolen også er - sånn går nu dagan og IKT-livet sin skeive gang.

    En rapport som kom før jul forteller at det står dårlig til med IKT i lærerutdanninga. IKT for læring er ikke forstått og forankret i ledelsen. Hva har lærerne forstått? Hvordan kan vi bli bedre på å tilrettelegge for læring - også digitalt? En god strategi må være at lærere lærer av hverandre og av elevene. Vi må ikke være i samme fysiske rom. Hvordan lære i nettverksamfunnet - konnektivistisk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, takk for tilbakemeldingen. Og ja, det står nok litt stusselig til de fleste steder. Vår skole hadde en større sak om dette alt i 2008, med mange engasjerte innlegg og foredrag fra egne lærere, men det rant ut i sanden..
      Jeg har også tro på kollegabasert veiledning, over bordet eller digitalt, og det gjøres en del av det på vår skole.
      Bare alle de bloggene og konstruktive tankene som presenteres i "våre" blogger vitner om at det er ikke evnene det er noe i veien med... Men det tar tid.
      Skal si litt mer i mitt neste innlegg, nr. 3.

      Slett