tirsdag 11. november 2014

Like aktuelt for elever som for studenter

vil jeg tro.
Kristian Collin Berge, UiO, har et blogginnlegg: Studentene vil ha en teknologi som støtter samlæring og samarbeid. (under her er tekst i kursiv tekst som er gjengitt fra bloggen)
I denne viser han til resultatet av en intervjurunde med egne studenter, hvor spørsmålene var:

- Hvilke studieaktiviteter gir mest læring og hvilke gir mest frustrasjon?
- Hvilke digitale verktøy bruker de i studiesituasjonen?
- Hvilke nye læringsverktøy ønsker de seg?


Svarene var egentlig ikke så overraskende:
Studentene mener at gruppearbeid, samlæring, gir mest læring, men også de største frustrasjonene.
Virker det kjent?
Blant annet ligger frustrasjonene i arbeidsdeling, ulik motivasjon, opplevd urettferdighet i felles karakter.

 
Til det siste vil jeg anbefale at alt gruppearbeid følges opp med en individuell oppgave hvor elevene får anledning til å reflektere over prosess, samarbeid, deltakernes innsats, og det felles resultatet. Når alle vet at de vil bli vurdert, og at faglærer vil kunne gi individuell karakter, også på gruppearbeid, ut fra egne observasjoner og disse individuelle refleksjonene, virker dette disiplinerende på prosessen.
Det kan også legges inn som en del av arbeidet at ulike grupper vurderer hverandres arbeid. Refleksjon er en viktig komponent i alt læringsarbeid, har jeg lært.


Studentene rapporterte at de brukte to verktøy: Facebook og Google drive, samt Fronter (deres svar på vår itslearning).
Facebook for å planlegge og for kortere diskusjoner, mens Google ble brukt til deling av arbeid.
Frustrasjoner her gikk på at FB, med mange grupper og tråder å holde styr på, blir uoversiktelig. Og så er det en sikkerhetsfaktor i forhold til å diskutere mer sensitive ting. Noen er ikke på FB av private grunner.
Google er jo grei, men har begrenset funskjonalitet, slik at alle arbeider ble ferdigredigert i Word.

Mange av våre elever oppretter også klassegrupper i FB og er vel kjent med dette. Kan være aktuelt for lærer å være med her, for rask kommunikasjon med elevene, men vær oppmerksom på at elevene alltid lager egne grupper hvor lærer ikke er invitert med. :-)
Jeg har ganske positiv erfaring med Google doc, trass i begrensningene, fordi det gir meg anledning til å følge med i arbeidet, og eventuelt gi kommentarer etter hvert.
Blir likevel spennende å se hvordan den nye skoleportalen vil fungere i forhold til disse tingene.

Mange studenter er bare sporadisk inne på Fronter, for å se etter nytt. De laster ned det de trenger, og ferdig med det, trass i at en kan gjøre noe av det samme der som i FB og Google.
Virker også kjent. Om elevene våre ikke opplever at fagsider på itsl. oppdateres med nyttig informasjon og fagstoff, så er de såpass rasjonelle at de bruker ikke tid på det.

Hva vil så studentene ha?
Brukervennlighet over alt annet.
Gode verktøy for samlæring og samarbeid, samt verktøy hvor de ulike behovene kan være intergrert.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Det finnes jo verktøy for det meste, men det er uhensiktsmessig at en må lage så mange konti, med passord her og der, for å få den verktøypakken en vil bruke i sine fag. Da kan det fort skje at elevene ikke har glemt skoleboka, eller notatene sine hjemme, men passordene. Og så går timen til å få den/de på nett igjen..

Det er mange miljøer som er opptatt av de samme problemstillingene, ser jeg, men blant kommentarene gis det også referanse til en mulig løsning, som denne:
http://gostudyit.com/
har allerede laget en løsning for dette. Gostudyit er et helt nytt sosialt læringsnettverk hvor elever og lærere kan samarbeide med hverandre om læring og bygge opp sitt Personlige LæringsNettverk (PLN), Her kan alle brukere samarbeide og reflektere over hverandres notater og oppgaver. Løsningen er gratis og alle som er interessert kan opprette en konto hvor de kan dele notater, google dokumenter, officedokumenter, tankekart og liknende.
Du kan også lese mer om Gostudyit her: http://gostudyit.com/campus/21/streams/27


  Kanskje er dette bare enda en læringsplattform, som Fronter eller Itslearning, men den vil jo ikke forsvinne, som de andre kanskje gjør, siden den er din personlige..
Jeg vil forsøke å se litt på dette programmet/portalen.
Kan ikke du også gjøre det, og så ser vi hva vi finner ut?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar