tirsdag 21. oktober 2014

Digitale tavler - nyskapende eller sementerende?



Tjalve sier i et innlegg i bladet Utdanning at: "Eg prater, tegner og trekker frem nye lysende figurer og bilder, det er jo en utrolig teknikk...., helt til en liten kar spør om de ikke snart kan få lov til å jobbe selv. Tid er gull for læring. Læring skjer ved aktivitet, helst egenaktivitet. Jeg tar meg i å bruke elevens tid." 

Odin har en fin blogg med masse nyttige pedagoisk innspill, om blant annet interaktive tavler: "Hva er poenget med interaktive tavler? For å spørre på en annen måte. Hva er det som er så pedagogisk annerledes med en prosjektør og et lerret – hvor du kan ta på lerretet?
I alle satsinger og utprøvinger av interaktive tavler, hvor jeg har fått snakket med lærerne, sier de stort sett det samme (alltid noen unntak ;-). Det er kult og stilig i starten, hvor flere lærere blir imponert og bruker det i klasserommet med elevene. Etter en stund ender de allikevel opp med at de stort sett bruker det som prosjektør og lerret – noe de er glad for og bruker aktivt! Det monner likevel ikke til en dyptgående endring av den pedagogiske tenkningen i klasserommet. Det blir i beste fall en metodisk variasjon, men ikke noe nytt pedagogisk eller en mer effektiv undervisning – enn om du allikevel har en prosjektør og et lerret (eller en tavle :-)."

Etter å ha søkt litt rundt på nett, om erfaringer med bruk, må jeg nok si at Odin har formulert det ganske greit. Nye dupeditter, apper og programmer, samt plattformer som Itslearning og Fronter kan nok heve struktur og kvalitet på fremlagt materiale, men det er likefullt den samme didaktikken som anvendes.
Odin trekker også frem en artikkel fra Washington Post, som mer enn antyder at det kun er produsentene som kan legge frem forskningsresultater som peker på økt læringsutbytte ved innføring av interaktive tavler, og at bevilgende myndigheter føler seg presset av brukernes forventninger om en moderne skole, og hva det innebærer, til å investere i dyrt utstyr. Et utstyr som virker konserverende på de pedagogiske metodene.

Mitt utgangspunkt er alltid at en bør søke løsninger og metoder som øker elevens lyst til å delta aktivt i sitt eget læringsarbeid. Multimediale fremstillinger og mulighet til å ta vare på gjennomgått stoff, herunder notater på "tavla" er etter mitt synspunkt utmerket, når en skal gjennomgå og introdusere nytt stoff, samt planlegge videre arbeid sammen med elevene. Til dette trenger en et verktøy som kan lagre bildet på tavla, men de trenger ikke være veldig avansert for å gjøre dette.
Det er viktigere å bruke penger og ressurser på 1 til 1 utstyret til elevene og lærerne, og til opplæring i bruk. 1 til 1 utstyr, eller peer to peer teknologi, det har elevene i dag, i sine bærbare PC'er eller nettbrett. Dette er verktøy som kan benyttes til samhandling/-arbeid med andre elever, og med lærer. Om en lærer, eller elev, kan skrive på sitt nettbrett, eller på en digital tavle, for hånd, for så å kunne få dette lagret digitalt, synes for meg å være nyttig.
Skal en få til en endring i pedagogikken, som all forskning viser en bør etterstrebe, må en ikke være for opphengt i dagens teknologiske løsninger, som kan komme til å låse en fast i dagens metoder.
En hver utvikling bør styre etter et mål og ha en visjon.
Jeg velger igjen å sitere Odin, i et annet blogginnlegg om didaktikk: “IKT skal være en jevn og hverdagslig del av skolehverdagen.
Videre sier han at: "Utfordringen ikke er å sette strøm på blyanten, altså ikke bare digitaliser eksisterende analog praksis. Husk også på fagets hverdagslige digitale egenart. Finn en ting i ditt fag du ikke kunne gjøre før elevene hadde 1-til-1. Gjør denne tingen, erfar, evaluer og gjør den en gang til – eller gjør noe nytt. Klassisk utviklingsarbeid, og målet har vi i visjonen. Poenget er å begynne med utgangspunkt i lærerens hverdag og la læreren være den som tar steget. Læreren kjenner faget sitt, elevene sine og seg selv bedre enn skolelederen. Min erfaring er at om lærerne faktisk gjør noe nytt, vil de ende opp med å velge veier vi vet fører til bedre og mer spennende læring – mer eller mindre av seg selv. Det blir skoleleders jobb å peke på visjonen og holde prosessen i live. Det betyr at skoleleder også må ha organisert muligheten for at læreren får nær støtte i hverdagen. Ikke store kurs av og til, men gjerne personlig hjelp der og da. Kolleger og IKT-ansvarlig er en viktig ressurs her."
(min utheving)
Så da er vel diskusjonen om en skal lese på papir eller skjerm nokså uinteressant og død. Samfunnet har bestemt at skjerm er kommet for å bli, og det må alle forholde seg til. Og de som liker å lese vil nok også som voksne lese på papir.
Oppdatering i kveld (21.10.14):
Og når det gjelder interaktive tavler så kan de være et godt hjelpemiddel i den riktige settingen, og noe elevene bør få erfaring med å bruke selv også, i presentasjon av sine arbeider. Slik det gjøres i det virkelige livet..
Da gjenstår det vel å finne ut hvilken produsent som kan levere "dupeditten"..

6 kommentarer:

  1. Svaret på spørsmålet i overskrifta er det samme som på mange andre tilsvarende spørsmål: Det kommer an på hvordan de brukes. Og bruken bestemmes av IKT-kompetanse og digital, didaktisk forstand hos læreren.

    Inntil for ett år siden var min skepsis til interaktive tavler den samme som Tjalve Madsen og Odin Hetland gir utrykk for i ditt innlegg med lenker. Men så fikk jeg i oppgave å veilede to lærerstudenter i deres arbeid med en bachelor om interaktive tavler. Da måtte jeg jo lese meg opp og undersøke "virkeligheten".

    Virkeligheten ved en barneskole i Bodø var "begge deler". Hva var forskjellen? For noen år siden bestilte en foretaksom rektor noen få (2-3) interaktive tavler. Slikt må man jo ha må vite. Tavlene sto der og ble lite brukt, kanskje bare som "lerret" for å vise bildet fra pc-en. En dag oppdaget rektor at den interaktive tavla var fjernet fra et klasserom. Læreren hadde bedt vaktmesteren om å ta den bort slik at det ble bedre plass til den gamle kritt-tavla.

    Så gikk det tre-fire år. En av lærerne på et team hadde fått trua på interaktive tavler og spurte rektor om de ikke kunne få slike på teamet. Det skulle de få – hvis de ville lære seg å bruke dem. Lærerne ble sendt på kurs og tavlene ble satt opp/installert sist høst. Etter noen uker var ikke lærerne helt fornøyde. Det var så mye programvare å lære seg. De ønsket seg mer opplæring. En representant fra produsenten kom til skolen, kurset lærerne og var sammen med teamet. Nå hadde de fått det de trengte for å kunne lære seg selv og hverandre.

    Jeg inviterte meg selv og en gruppe studenter på besøk i vår. Får jeg se noe kvalitativt annerledes var det store spørsmålet? Vi fordelte oss på de tre 2. klassene og var med fra skoledagens begynnelse. Den begynte med samtaler om hendelser i barnas verden, virkelighet og nærmiljø. Det omfattet lokale nyheter som ble presentert på tavla og arbeid med begreper. Noen elever hadde ansvar for å registrere værobservasjoner – på tavla. Etter hvert gikk aktivitetene over til matematikk. Det handlet om telling, rekkefølge, størrelse og den slags. Elevene kom frem en etter en eller to og to og fikk prøve og vise. Læreren sa at du må ikke vite hvordan eller svaret for å komme frem. De viste hverandre. Alle elevene var fremme mange ganger i løpet av økta. Alle var med. Ikke én var utenfor.

    Ei lita ei som enda ikke hadde knekt lesekoden ville vise sortering av størrelse. Hun kunne ikke forklare det med ord, men tegnet fem personer i stigende rekkefølge med den minste til venstre og den største til høyre. Over hadde hun gjort forsøk på å skrive tallene fra 1-5 uten at det ble helt riktig. Det er meg, sa hun og pekte på den minste figuren. Den største var faren.

    Denne eleven som ikke kunne lese eller forklare med ord hadde likevel forstått det matematiske. Dette hadde neppe blir vist eller forstått av læreren uten denne elevaktive bruken den interaktive tavla.

    Det vi opplevde var et aktivt, inkluderende læringsmiljø der alle elevene var sammen om matematikk. Elevene opplevde alle mestring – oppnådd med en bevisst metodikk tilpasset interaktive tavler. Jeg tenker at et alternativ der hver elev puslet for seg selv i bøkene sine ville ha ført til mange færre stimuli og mye tomgang for mange elever.

    Det er altfor mye individuelt arbeid i skolen. Det fører til at de fleste lærer mye mindre enn de kunne ha lært. Mange mister etter hvert motivasjonen. Bedre blir det ikke av den faglige uvirkeligheten skolen befinner seg i. IKT kan, med en tilpasset didaktikk, bidra til samlæring og gode koblinger til virkeligheten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk igjen for kommentaren..:-)
      Flott å få noen innspill med eksempler på positive erfaringer.
      Likevel stiller jeg spørsmålet om det var utstyret eller noe annet som egentlig var suksessfaktoren her? Var det nødvendig med en interaktiv tavle for å få elevene til å være aktive i sitt eget læringsarbeid, og samhandle? Eller var det heller en god klasseleder, som har skapt et godt og trygt miljø hvor elevene ikke er redd for å vise seg frem, både det de mestrer og det de ikke mestrer?
      Jeg har også sett at de fleste som uttaler seg, og dette eksempelet føyer seg inn i rekken, har tilhørighet til barne- og ungdomstrinnet. Da er det lettere å få inn leken og nysgjerrigheten, kanskje. Det er en utfordring å få til det samme i en hormonelt terrorisert ungdomsgruppe, hvor mange har fokus på helt andre ting i livet enn skolsk lærdom.
      Det er gjort lite forskning og oppfølgingsstudier på videregående nivå, som jeg vet om. Lærerutdanningen er også primært rettet mot lavere trinn. Nå sitter vi lektorer her med ansvar for hele ungdomskullet på godt og vondt. (Mest godt da..:-))
      Samtidig gjenstår utfordringen i å få endret pedagogikken, eller den didaktiske tilnærmingen. Jeg ønsker en moderne skole både utstyrsmessig og pedagogisk. Men det er nok mange stener som må legges på hverandre før en kan si en har bygget et ny skole.. både fysisk og innholdsmessig.
      1 til 1 teknologien gjør det i dag mulig for alle elever å samhandle og få gode koblinger til virkeligheten. De sitter jo med det i fanget..
      Ja, vi trenger nok også utstyr som er moderne, slik at elevene får erfaring med slikt før de møter det ute i det virkelige livet, men utviklingen går fort, og skolen klarer aldri helt å henge med der. Vi må søke et verktøy som kan være funksjonelt ut fra de pedagogiske behovene, uten å måtte oppdateres til stadighet.
      Jeg leter videre, og mottar gjerne flere innspill.. :-)

      Slett
  2. Interessante refleksjoner som kom fram her, Gert. Synd du skal pensjoneres! Tips: Ta kontakt med Fygle skole for å høre hvilken erfaring de har med bruk av digitale tavler. Tror de var en av de første skolene i Vestvågøy som startet med dette. Personlig ser jeg ikke den store nytten. Klarer meg lenge med er projektor jeg. Klarer ikke helt å se hva ei digital tavle skal klare som jeg ikke klarer på min pc. Kanskje jeg som mangler kunnskap. Hvem vet. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren. :-)
      Ja, som du kanskje har lest mellom linjene, så er jeg også søkende i forhold til kost/nytte-verdi på utstyret. Det er jo mange både tekniske løsninger der ute, og programmer som kan virke nyttige. Mye av utfordringen ligger i å velge det utstyret/programmet jeg kan ha nytte av i mitt fag, og i min setting. Når en da skal velge løsninger som skal favne en hel skole må en også trå ekstra varsomt. En må ha et mål og en felles forståelse av nytten, og dra utviklingen i ønsket retning, sammen.
      Og, ja, det er litt leit, at jeg snart er pensjonist, men jammen litt godt også.. :-)

      Slett
  3. Se http://digitaldidaktikk.no/refleksjon/detalj/interaktive-tavler
    for hvordan bruk av interaktive tavler omtales på nettsida digitaldidaktikk.no. Nettstedet "tilhører" Bærum kommune.

    SvarSlett
  4. Takk for den. :-)
    Der var det jo ting å hente, og å studere videre. Får se om det ender opp i et nytt innlegg om temaet.

    SvarSlett